London: double-decker Routemaster.

Czerwony Routemaster, który stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli Londynu, to model piętrowego autobusu (ang. double-decker) produkowanego w latach 1954-1968. Oryginalny wygląd i funkcjonalność pojazdu przysporzyła mu dużą popularność wśród turystów i mieszkańców Londynu. Jego główną zaletą było tylne wejście w rodzaju rampy, które pozwalało dużej ilości pasażerów na wsiadanie i wysiadanie nie tylko na przystankach, ale również podczas postoju na światłach, w czasie powolnej jazdy, czy też stania w korku. 

Drugim charakterystycznym elementem Routemasterów była obecność konduktora, wymuszona tym, że kabina kierowcy była odizolowana od wnętrza autobusu. Dzięki konduktorowi skracał się znacznie czas postoju na przystankach. Podczas gdy on pobierał opłaty za przejazd w trakcie jazdy, kierowca mógł się skupić na prowadzeniu wozu. Z czasem parę kierowcy i konduktora Londyńczycy nazywali pieszczotliwie "Lennon i McCartney na drodze", w nawiązaniu do popularnego brytyjskiego zespołu The Beatles. 

Pierwsze pojazdy w stylu autobusów pojawiły się w Londynie w 1829 roku. Były to konne bryczki nazwane z łacińskiego omnibusami, co znaczyło, że są dostępne dla wszystkich. Ale przejazd takim pojazdem kosztował szylinga, większości ludzi nie było więc stać na jazdę. Od 1840 jednocześnie z omnibusami po brytyjskiej stolicy zaczęły jeździć konne tramwaje zastępowane od początku XX wieku przez tramwaje elektryczne. W 1909 roku wprowadzono do użytku pierwsze autobusy napędzane silnikiem.

Routemaster wyglądał z zewnątrz zupełnie jak jego poprzednicy i tradycyjnie miał silnik z przodu obok małej kabinki kierowcy umieszczonej po prawej, a platformę wejściową dla pasażerów z tyłu. Autobus ten posiadał jednak w pełni automatyczną skrzynię biegów, wspomaganie kierownicy i hydrauliczne wspomaganie hamulców, co na wczesne lata 50. było nowością. Poprawił się też komfort jazdy, ponieważ londyński piętrus miał całkowicie nowy system zawieszenia. Zaprojektowany został tak, aby pasażerowie czuli się jak w prywatnych samochodach, z którymi wtedy autobusy zaczęły konkurować jako środek transportu. Był to także pierwszy autobus w brytyjskiej stolicy, który posiadał ogrzewanie. 

Routemaster został zaprezentowany w Londynie 8 lutego 1956 roku, a jego pierwsze egzemplarze zaczęły obsługiwać trasy w 1959 roku.



Chcesz wiedzieć więcej? Cały tekst znajdziesz na:

Komentarze