Czerwony Routemaster, który stał się jednym z najbardziej
rozpoznawalnych symboli Londynu, to model piętrowego autobusu (ang.
double-decker) produkowanego w latach 1954-1968. Oryginalny wygląd i
funkcjonalność pojazdu przysporzyła mu dużą popularność wśród turystów i
mieszkańców Londynu. Jego główną zaletą było tylne wejście w rodzaju
rampy, które pozwalało dużej ilości pasażerów na wsiadanie i wysiadanie
nie tylko na przystankach, ale również podczas postoju na światłach, w
czasie powolnej jazdy, czy też stania w korku.
Drugim charakterystycznym elementem Routemasterów była obecność
konduktora, wymuszona tym, że kabina kierowcy była odizolowana od
wnętrza autobusu. Dzięki konduktorowi skracał się znacznie czas postoju
na przystankach. Podczas gdy on pobierał opłaty za przejazd w trakcie
jazdy, kierowca mógł się skupić na prowadzeniu wozu. Z czasem parę
kierowcy i konduktora Londyńczycy nazywali pieszczotliwie "Lennon i
McCartney na drodze", w nawiązaniu do popularnego brytyjskiego zespołu
The Beatles.
Pierwsze pojazdy w stylu autobusów pojawiły się w Londynie w 1829 roku.
Były to konne bryczki nazwane z łacińskiego omnibusami, co znaczyło, że
są dostępne dla wszystkich. Ale przejazd takim pojazdem kosztował
szylinga, większości ludzi nie było więc stać na jazdę. Od 1840
jednocześnie z omnibusami po brytyjskiej stolicy zaczęły jeździć konne
tramwaje zastępowane od początku XX wieku przez tramwaje elektryczne. W
1909 roku wprowadzono do użytku pierwsze autobusy napędzane silnikiem.
Routemaster wyglądał z zewnątrz zupełnie jak jego poprzednicy i
tradycyjnie miał silnik z przodu obok małej kabinki kierowcy
umieszczonej po prawej, a platformę wejściową dla pasażerów z tyłu.
Autobus ten posiadał jednak w pełni automatyczną skrzynię biegów,
wspomaganie kierownicy i hydrauliczne wspomaganie hamulców, co na
wczesne lata 50. było nowością. Poprawił się też komfort jazdy, ponieważ
londyński piętrus miał całkowicie nowy system zawieszenia.
Zaprojektowany został tak, aby pasażerowie czuli się jak w prywatnych
samochodach, z którymi wtedy autobusy zaczęły konkurować jako środek
transportu. Był to także pierwszy autobus w brytyjskiej stolicy, który
posiadał ogrzewanie.
Routemaster został zaprezentowany w Londynie 8 lutego 1956 roku, a jego
pierwsze egzemplarze zaczęły obsługiwać trasy w 1959 roku.
Chcesz wiedzieć więcej? Cały tekst znajdziesz na:
Komentarze
Prześlij komentarz